SISTEM PANCITAN BAHAN API ELEKTRONIK (EFI)
Suntikan bahan api atau pancitan bahan api adalah sistem kenderaan yangbertugas mengangkut
bahan api ke kenderaan selain daripada
penggunaan karburator. Dua jenis suntikan bahan api yang paling lazim
dalam sistem suntikan bahan api petrol dan diesel.
Suntikan bahan api membawa bahan api
bertekanan tinggi dan menyemburkannya menjadi titisan halus ke ruang rongga
masukan (bagi kes enjin petrol) ataupun secara terus ke dalam kebuk pembakaran
(bagi kes enjin diesel) untuk menambah luas permukaan cecair bahan
api bagi pembakaran yang lebih cekap.
Sebelum ini,kebanyakan enjin petrol menggunakan karburator tetapi sekarang boleh dikatakan hampir kesemua model kereta terkini menggunakan suntikan bahan api manakala karburator hanya digunakan pada enjin-enjin yang kecil seperti pada motosikal. Perbezaan fungsi yang paling ketara antara karburator dan suntikan bahan api ialah suntikan bahan api menyembur bahan api kepada titisan yang sangat halus dengan mengepam bahan api secara paksaan ke muncung halus dibawah tekanan tinggi, sementara karburator pula bergantung kepada tekanan vakum oleh udara masukan untuk menghantar bahan api. Pemancit bahan api hanya terdiri daripada sebuah muncung serta injap dan bahan api dihantar melalui pam bahan api atau bekas bertekanan.
Sebelum ini,kebanyakan enjin petrol menggunakan karburator tetapi sekarang boleh dikatakan hampir kesemua model kereta terkini menggunakan suntikan bahan api manakala karburator hanya digunakan pada enjin-enjin yang kecil seperti pada motosikal. Perbezaan fungsi yang paling ketara antara karburator dan suntikan bahan api ialah suntikan bahan api menyembur bahan api kepada titisan yang sangat halus dengan mengepam bahan api secara paksaan ke muncung halus dibawah tekanan tinggi, sementara karburator pula bergantung kepada tekanan vakum oleh udara masukan untuk menghantar bahan api. Pemancit bahan api hanya terdiri daripada sebuah muncung serta injap dan bahan api dihantar melalui pam bahan api atau bekas bertekanan.
KARBURATOR
Karburator
adalah sejenis alat yang digunakan bagi mencampurkan bahan api petrol dengan udara dengan kadar yang betul bagi kegunaan enjin pembakaran dalaman. Ia pernah digunakan secara meluas pada kereta sehingga dekad 1990-an apabila ia digantikan dengan sistem suntikan bahan api yang lebih cekap.
Bahan api yang dipam
akan terus masuk ke karburator dan ditakung di dalam kebuk apung. Di dalam
kebuk apung terdapat beberapa komponen lain seperti injap yangmengawal
kemasukan bahan api ke karburator, pencekik, injap pendikit, jet utama, jet pemelahuan
dan penapis bahan api. Di bahagian luar karburator terdapat komponen pelaras
karburator, iaitu skru pelaras angin dan skru pelaras bahan api. Skru pelaras
bahan api digunakanuntuk melaras kuantiti bahan api. Manakala skru pelaras
angin digunakan untuk melaras jumlah kemasukan angin yang akan dicampurkan
dengan bahan api pada nisbah yang diperlukan mengikut kehendak dan keadaan
enjin.
Sebuah karburator asas
terdiri daripada beberapa bahagian berikut:-
Takungan Bahan Api
Ø Menerima
bahan api dari tangki minyak
Venturi
Ø Bahagian aliran udara paling sempit bertujuan meningkatkan kelajuanluruan
udara bagi menghasilkan tekanan udara paling rendah pada bahagian
berkenaan bagi menarik bahan api keluar melalui jet utama. Biasanya saiz
venturi adalah tetap, tetapi karburator injap gelungsur pula mempunyai satu
injap gelungsur boleh laras yang mengawal saiz venturi.
Jet
utama
Ø Laluan
keluar utama bahan api ke venture iaitu alirannya dikawal oleh tekanan rendah pada venturi, tetapi pada sesetengah karburetor terutamanya jenis injap
gelungsur pula jarum pada injap gelungsur turut mengawal bukaan jet utama.
Jet
melahu
Ø Saluran sempit bagi
menyalurkan udara dan bahan api semasa kelajuan melahu iaitu semasa
injap pendikit tertutup.
Injap
pendikit
Ø Terletak
di bahagian hujung saluran udara karburator, injap pendikit mengawal bukaan saluran udara selepas venturi bagi mengawal aliran campuran
udara-bahan api ke enjin dengan itu injap pendikit turut mengawal kelajuan
enjin secara langsung. Injap pendikit disambungkan ke injak pendikit ataupun
genggam pendikit bagi membolehkan pemandu kereta
atau penunggang motosikal mengawal kelajuan
enjin. Biasanya injap pendikit terdiri daripada injap rerama tetapi dalam sesetengah
karburator injap gelungsur, injap
gelungsur itu sendiri turut bertindak sebagai injap
pendikit.
Injap pencekik
Ø Terletak di bahagian pangkal saluran udara karburetor sebelum
venturi, injap pencekik menyekat aliran udara bagi menghasilkan campuran
udara- bahan api yang lebih kaya agar enjin lebih mudah dihidupkan semasa
sejuk. Injap pencekik dikawal sama ada menggunakan tombol pencekik secara
manual ataupun dengan menggunakan mekanisme automatik.
Suntikan Bahan Api Elektronik
Suntikan bahan api atau pancitan bahan api adalah sistem kenderaan yang bertugasmengangkut bahan api ke kenderaan selain daripada penggunaan karburetor. Dua jenissuntikan
bahan api yang paling lazim dalam sistem suntikan bahan api petrol dan diesel. Suntikan
bahan api membawa bahan api bertekanan tinggi dan menyemburkannya menjadi titisan halus
ke ruang rongga masukan (bagi kes enjin petrol) ataupun secara terus
ke dalam kebuk pembakaran (bagi kes enjin diesel) untuk
menambah luas permukaan cecair bahan api bagi pembakaran yang lebih cekap. Sebelum ini, kebanyakan enjin petrol menggunakan
karburator tetapi sekarang boleh dikatakan hampir kesemua model kereta terkini
menggunakan suntikanbahan api manakala karburator hanya
digunakan pada enjin-enjin yang kecil seperti pada motosikal.
Komponen – Komponen Utama Suntikan Bahan Api
a) Pemancit
bahan api
b) Pam
bahan api
c) Pengawal
tekanan bahan api
d) ECU
-Unit kawalan enjin;mengandungi
sebuah komputer digital kecil untuk berkomunikasi dengan penderia
serta mengawal keluaran.
e) Gumpalan
pendawaian
f) Pelbagai
pengesan
- Kedudukan engkol/sesondol:Penderia kesan Hall
- Aliran udara:Pengesan MAF
- Kandungan oksigen di dalam gas ekzos:Pengesan oksigen
- Kedudukan pendikit: Pengesan kedudukan pendikit
- Suhu bendalir penyejuk: Pengesan suhu bendalir penyejuk (bagi melaras kuantiti suntikan bahan api semasa enjin sejuk)
- Ketukan enjin: Pengesan ketukan (bagi melaras pemasaan sistem penyalaan sekiranya berlaku ketukan pada enjin)
Sistem Kawalan Bahan Api Elektronik
Sistem kawalan bahan api elektronik mengunakan pelbagai penderia untuk mengesan keadaan enjin dan kenderaan. ECU mengunakan maklumat daripada penderia – penderia ini untuk mengira isipadu pancitan bahan api yang diperlukan oleh kenderaan tersebut. Sistem kawalan bahan api elektronik boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu L – EFI dan D – EFI.
L bermaksud Luft atau udara di dalam bahasa Jerman. Di dalam sistem ini ECU
mengukur kadar udara yang masuk samada secara jisim atau isipadu bagi menentukan
kadar pancitan yang diperlukan manakala D bermaksud Druck atau
tekanan di dalam bahasa Jerman. Di dalam sistem
ini ECU mengukur kadar tekanan yang terhasil di dalam intake manifold
untuk menentukan kadar pancitan bahan api yang diperlukan.
No comments:
Post a Comment