PENGENALAN KEPADA SISTEM PANCITAN BAHAN API ELEKTRONIK (EFI)
Suntikan
bahan api atau pancitan bahan api adalah sistem kenderaan yang bertugas
mengangkut bahan api ke kenderaan selain daripada penggunaan karburator. Dua
jenis suntikan bahan api yang paling lazim adalah sistem suntikan bahan api
petrol dan diesel. Suntikan bahan api membawa bahan api bertekanan tinggi dan
menyemburkannya menjadi titisan halus ke ruang rongga masukan (bagi kes enjin
petrol) ataupun secara terus ke dalam kebuk pembakaran (bagi kes enjin diesel)
untuk menambah luas permukaan cecair bahan api bagi pembakaran yang lebih
cekap. Sebelum ini, kebanyakan enjin petrol menggunakan karburator tetapi
sekarang boleh dikatakan hampir kesemua model kereta terkini menggunakan
suntikan bahan api manakala karburator hanya digunakan pada enjin-enjin yang
kecil seperti pada motosikal.
Perbezaan
fungsi yang paling ketara antara karburator dan suntikan bahan api ialah
suntikan bahan api menyembur bahan api kepada titisan yang sangat halus dengan
mengepam bahan api secara paksaan ke muncung halus dibawah tekanan tinggi,
sementara karburator pula bergantung kepada tekanan vakum oleh udara masukan
untuk menghantar bahan api.
EFI
adalah satu sistem untuk mendapatkan nisbah campuran udara dan bahan api secara
elektronik. Sistem ini dilengkapi dengan Unit Kawalan Elektronik (ECU), yang
telah diprogramkan untuk mengawal sensor dan juga aktuator. Sistem EFI
digunakan untuk exhaust emission yang lebih baik serta penggunaan bahan api
yang lebih ekonomi tanpa menjejaskan prestasi kenderaan.
Nama
lain bagi sistem EFI mengikut pengeluar kenderaan:
i.
MPI (Multi Point
Injection) - Proton
ii.
Cares (Clean Air
Regulations Emission System)
iii.
PGM –FI (Program Fuel
Injection) - Honda
iv.
EFI (Electronic Fuel
Injection) - Toyota
v.
ECCS (Electronic
Concentrated Engine Control System) -
Datsun
Datsun
vi.
EGI (Electronic
Gasoline Injection) - Mazda
OBJEKTIF KHUSUS:
Di
akhir unit ini, pelajar akan dapat:
i. Menerangkan kendalian
sistem pancitan bahan api petrol
ii. Mengenalpasti kedudukan
dan memahami fungsi unit kawalan elektronik (ECU), penderia, dan penggerak.
iii. Menguji kendalian
penderia dan penggerak.
PENCAPAIAN KOMPETENSI:
Pada
akhir unit ini, pelajar akan dapat:
i.
Mengamalkan
langkah-langkah keselamatan semasa bekerja.
ii. Mengenali dan
mengetahui kendalian bahagian-bahagian sistem pancitan bahan api petrol.
iii.
Memahami unit kawalan
elektronik, penderia, dan penggerak, serta kaitannya dengan bahan lain dalam
sistem.
iv.
Memeriksa dan menguji
kendalian penderia dan penggerak.
MINTA BUAT RUJUKAN YE....
ReplyDelete